Tuesday, May 31, 2011

Kerabu Buah Beka dan Perut lembu



Assalammualaikum..

Entry Hari ni Kerabu buah beka bersama perut lembu...
Mesti ramai yang tak tahu apa itu buah beka terutama bg mereka yg tggl di sebelah pantai barat..Bagi mereka di pantai timur terutama di Kelantan dan Terengganu, buah beka sudah tidak asing lagi. Ia merupakan makanan popular sama ada sebagai ulam atau dijadikan kerabu.

Buah Beka atau nama saintifiknya Oroxylum indicum sangat banyak khasiatnya.Antaranya:
  • Menurut Pegawai Pusat Sumber Genetik Tumbuhan, Institut Biosains Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap, buah beka juga baik untuk kesihatan kerana ia boleh mencuci darah.``Memakan buah beka juga boleh membantu menambahkan susu ibu terutama bagi mereka yang baru lepas bersalin,'' ujarnya.  (Credit from:sumber- Arkib Kesihatan, Utusan Malaysia)
  • Daun bonglai (Buah beka) yang direbus boleh dijadikan minuman untuk menghilangkan ubat demam, sakit urat, menambahkan selera dan ia juga boleh digunakan untuk mengubat luka.Dalam perubatan melayu kayu bonglai merujuk kepada dua jenis tumbuhan iaitu Oroxylum indicum dan Pajanelia longifolia. Kulit kayu bonglai yang direbus boleh digunakan untuk mengubat sakit pinggang, buang angin, buasir, menguruskan badan, lemah jantung,sakit lutut kesuburan rambut, pening kepala dan jerawat.Kulitnya juga boleh dijadikan ubat sakit hepatitis.Daunnya yang ditumbuk lumat boleh ditampal didahi dan pelipis untuk menghilangkan sakit kepala.Kulit pokok bonglai mengandungi alkaloid,asid tannik,galaktos dan sitosterol. Bonglai digunakan dengan begitu meluas sekali dalam perubatan india(ayurveda )   (Credit from:sumber-Melur.com-Khazanah Herba Warisan Bumi)

Bahan-bahannya:

2 biji Buah Beka (Dihiris nipis dan di rebus setengah masak untuk menghilangkan rasa pahit serta di tos kan)
1 mangkuk hirisan perut lembu(dicuci dan direbus masak)
3 paket kecil kerisik
5-10 biji cili padi (Ikut citarasa anda-nak lebih pedas taruk lebih sket)
3 biji cili merah
1/2 paket belacan
3 biji bawang (di hiris nipis)
Sedikit Air Asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:
- Mesin cili merah, cili padi dan belacan dan air asam jawa(Seperti buat sambal belacan).Kemudian gaul semua bahan-bahan  di atas hingga sebati.Sedia dihidang.

Mee Banjir Udang Meletop



Assalamualaikum...

Entry Hari ni Mee Banjir Udang meletop...:p Sebab lepas makan rasa terangkat n meletop2 nak lagi..hehe
Bagi sesiapa yang kepingin mau makan...bole buat sendiri dalam 1,2,3 dan 4 langkah yg mudah sahaja...
Selamat mencuba..Bila dah cuba mau lagi yak..

Bahan-bahan: (1 Hidangan)
1 genggam Mee kuning
5-10 ekor Udang laut yang fresh
1 batang sawi (di potong)
Taugeh
4 sudu besar cili kering yang dikisar (cili boh)-nak lebih pedas tambah lagi
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar kacang tanah (Yang di kisar separa halus)
1 mangkuk air rebusan daging
1-2 ulas bawang putih (diketuk)
1 biji tomato
minyak untuk menumis
garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1-Panaskan kuali, tuangkan sedikit minyak.Tumis bawang putih hingga wanggi.
2-Masukkan cili kering, tumis hingga pecah minyak.(pastikan api perlahan supaya cili tidak garing)
3-Kemudian masukkan air rebusan daging.Biar ia mendidih masukkan sos cili, tomato dan kacang.
4-Kemudian masukkan udang, tomato, mee dan akhir sekali sawi dan taugeh.Garam dan gula secukup
   rasa.Sedia di hidang.

 Nak lagi power perah limau kasturi..pasti terangkat..k Selamat mncuba.

Sunday, May 29, 2011

Masak Lemak Ketam Nanas



Bahan-Bahan:

1/2 kg Ketam bunga (dbersihkan dan dibelah dua)
1/2 biji kelapa (Santan)
1 biji bawang besar
10 biji cili burung/cili padi
1 batang serai
3-4 potong nanas
1 inci kunyit hidup
1/2 sudu teh serbuk kunyit
1 helai daun kunyit
garam dan gula


Cara membuatya:

Kisar bawang,kunyit dan cili ataupun tumbuk.Kemudian rebus naik bahan2 tadi bersama santan cair..dengan api yang perlahan.Selepas itu masukkan ketam dan santan pekat.Akhir sekali masukkan nanas serta garam dan gula secukup rasa.

Saturday, May 14, 2011

HAppy BEsday TO mE...

 Salam..
Hepi besday to me..hehe over sorang2 ..bkn apa rasa seronok sgt..Syukur pada Allah swt kerana memberi hambamu ini kesempatan untuk menyambut hari lahir ke 25 thn..Moga diri ini  mkn dekat padaNYa...diberi kejayaan dan kebahagian didunia dan akhirat.Amin

Hari nie Genaplah umurku..25 thn..Rasa mcm dah tua...n dah bole kawen.. :p

So...Hari ni minta mama masak laksa sbb tgh berdiet so no cakes!!!!..hrni mkn bihun ngan kuah laksa je..bila berdiet tak leh over2 makan...Ikutkan nak ja makan spageti ke..Nasi tomato ke..tp tak leh..kena bertahan mulai sekarang!!!.Target nak badan slim mcm zaman muda2 time blajo d matrikulasi hehe..
Sedih tau org kata chubby.. paha mcm drumstikk chicken la......huhu cian kan..Disebabkan saya ni kecil molek orangnya..bdn tak leh berisi sgt..nnti nampak kembang...
So alhamdullilah dalam 20 hari ni dah turun 3 kg tau
dari 60kg ke 57kg...Nak tau rahsia???Kna jog n tak leh mkn malam....:D  dan saya cuba produk Herbalife...mmg berkesan..InsyaAllah..Masalah saya ni..metabolisme rendah..kalo jog sebelum ni tak pernah turun berat badan..betis je kecik..spare tayar mkn mengembang...haha..So skrg target nak turun sehingga 47 kg..kalo berjaya nti saya akn promote Herbalife besar2an...hahaha...
k salam...



Hewpi Besday to me...


image from goggle image
 Nila feveret ku...choc.Indulgence..AAAA....