Monday, February 14, 2011

♥ ♥ RECIPE: USAGI'S HAINANESE CHICKEN RICE ♥ ♥


Assalammualaikum... ♥
k, entry hari nie I nak kongsi resepi USAGI'S HAINANESE CHICKEN RICE
Cube la tau...rugi tak try..yummyliciuos..
K, kat sini I tak nak membebel banyak2...kita trs mulakan ye..

Bismillahirrahmanirrahim...

Bahan-bahan untuk sediakan nasi dan sup:*Cadangan hidangan untuk 5-6 orang

♥ 1 cupak beras dibersihkan dan toskan (4 tin susu )
♥ Air secukupnya
♥ 1 ekor Ayam (dipotong mengikut saiz yang dikehendaki dan dicuci hingga bersih)
♥1 botol besar  Sos tiram
♥1 botol Minyak bijan
♥5-6  biji bawang besar (dikisar)
♥2 Ruas halia (dikisar)
♥1/2 Labu Bawang putih(dikisar) -Yang nie optional...sapa tak suka tak yah masukkan k!!
♥1 helai daun pandan
♥Garam dan perasa secukup rasa.
   
Cara-cara nya:

1)Masukkan ayam kedalam periuk  dan campurkan bawang besar, halia, bwg pth yang telah dikisar kedalamnya.Kemudian masukkan Sos tiram 1 botol, minyak Bijan 1/3  botol (jika tak suka terlalu berminyak,kurangkan kuantiti penggunaannya) serta masukkan air secukupnya dan gaul hingga sebati.

2)Kemudian, panaskan api,rebus naik bahan-bahan tersebut sehingga ayam separa empuk dan jgn lupa tambahkan garam dan perasa secukupnya.Keluarkan ayam separa empuk dan asingkan (Ayam separa empuk:Untuk hidangan Ayam goreng,resepi dibawah) dan bakinya dibiarkan untuk sup dan didihkan sehingga masak.

3)Kemudian untuk membuat nasi, masukkan beras yang telah dicuci dan ditoskan kedalam rice cooker, kemudian masukkan  sup secukupnya(*Perhatian jika sup anda kelihatan terlalu pekat, tambah air sedikit supaya nasi tak mentah kerana kekurangan air).Jika inginkan nasi kelihatan lebih perang, tambahkan sos tiram kedalamnya.Kemudian masak nasi tersebut seperti biasa..(Jgn  lupa sambungkan rice cooker kat plug dan on yer..karang tak dapat makan pula.

4)So kita lihat balik kuah sup yang dah tinggal separuh sebab dah digunakan untuk masak nasi tadi…Kita adjust balik,tambah air/minyak bijan/sos tiram..secukupnya ..(terpulang kepada anda) dan tambah garam dan perasa secukupnya..  –So, NASI N SUP DONE!!!

Ok, memandangkan nasi dan sup dah siap kita kenala sediakan ayam goreng pula..Dah nama nasi ayam so kna la ada ayam kan..;p


Ayam Goreng Sos Tiram



Bahan-bahan:

♥ Sos Tiram,
♥ Kicap cair
♥ Perasa (optional-tak suka jgn taruk k)

Ambil ayam separa masak tadi dan masukkan sos tiram, kicap cair secukupnya dan perasa.Perapkan selama lbh kurang 15 minit.Lagi lama lg sedap..Kemudian boleh digoreng..

Atau jika anda tak suka,, anda boleh juga perapkan
Ayam separa masak tadi bersama bawang besar dan halia yang ditumbuk hingga halus,kicap pekat,kicap cair, sos tiram selama 20 minit dan boleh digoreng sepeti biasa…

(Pendapat:goreng dengan sos tiram pun dah sedap…yum yum)

*actually,,, kalo nak lbh mudah...Gi je beli Ayam dinding...Tak yah nak goreng2 ayam ni..hehhe

k, next..

Bahan2 untuk membuat kuah cili/Chili Dipping sauce


♥ Limau kasturi (Terpulang kepada anda nak taruh berapa byk... tentukan sendiri  tahap kemasamannya k…hehe betul ke ayat ni)
♥ Cili padi (Juga terpulang kepada anda untuk tentukan tahap kepedasannya)
♥ 8 biji Cili merah(Nak Buat Kuah banyak..guna la banyak cili merah k..Baru Kaler kuah cantik..merah)
♥ Garam dan gula secukup rasa
♥ Air Masak secukupnya (Guna air masak sebab kuah nie tak perlu dimasak)

Cara-cara nya:

Cara membuat kuah cili nie senang saja..juz masukkan cili merah,cili padi dan air masak secukupnya kedalam blender dan kisar sampai halus.Kemudian tuangkan kedalam bekas, masukkan perahan limau kasturi,gula dan garam secukup rasa…

Ini dia Hasilnya…Oishi desu  ne..…Hait..Itadakimasu!!!
                                      -Hidangkan bersama tomato,timun dan  salad,sup dan kuah cili-

Selamat Mencuba..



No comments:

Post a Comment